17 oktober 2013

del 5. att göra en slöja.


Här försöker jag slå två flugor i en smäll; nåla uddkant på slöjan samtidigt som jag jobbar på brännan! 

Jag hade bestämt mig för att jag ville ha en lång slöja. Även om min klänning hade en fin rygg som jag inte ville dölja, så ville jag ha slöja. Jag tycker det hör lite till bröllop. När skall man annars få bära en slöja?

Lite nervös över hur jag skulle få till en sådan, jag menar hur ser ett mönster ut till en slöja? Jag har ju inte ens sett en slöja på nära håll! Men min vän sa något mycket underlättande. "Du kan ju göra den precis som du vill. Den behöver ju inte se ut som alla andra slöjor. Varför krångla till det?" Sant! Det var ju bara att lyssna på mig själv. Så visste jag hur den skulle se ut och hur den skulle göras. Klipp, klipp. Slöjan klipptes till i naturvit brudtyll, utan ens att göra ett prov (vilket är oroligt olikt mig, jag gillar att få se ett prov innan.) Det var lite pyssel med att klippa till uddkant från ett av klänningens spetstyger (jag hade lyckats hitta ett spetstyg som hade dubbel uddkant, så det räckte gott och väl både till att fålla klänningen och till den långa slöjan.) Men när den väl var utklippt så var det bara att nåla fast och sy på den med en raksöm. Så var slöjan klar! Det gick på ett kick, en timme eller så, från att jag fortfarande var fundersam över hur jag skulle konstruera mönstret tills att den var färdig. Jag var dock lite orolig att det skulle kunna bli lite mycket med spets även på slöjan då hela klänningen var i spets (och även de skor jag hittat). Men jag kom fram till att det nog inte kan bli för mycket spets. Spets är vackert!

Det visade sig dock vara lite knepigare att lyckas få tag i en genomskinlig hårkam att fästa slöjan i. Jag hade bestämt mig för att ha en genomskinlig hårkam för att det inte skulle bli "för mycket". Annars hade jag hittat finfina kammar på Balunz. Men de var lite för "blingiga" för var jag hade tänkt mig. Jag hade där tidigare hittat ett par riktigt fina öronhängen som jag tyckte räckte som mitt "bling". (Förutom min vigselring då förstås!) Det får inte bli för mycket av det goda! Jag letade överallt efter en transparent hårkam, utan resultat. Frågade frisören och började googla runt. På Panduro lyckades jag hitta en tillslut, men då var det givetvis slut. Tillslut lyckades jag hitta en hårkam på sidan; www.dansdesignsthlm.se för 12kr + frakt. Taget! Snabbt kom den hem direkt i brevlådan och jag kunde göra slöjan helt klar genom att sy fast den på hårkammen. Taken var att jag enkelt skulle kunna ta av slöjan och enkelt sätta fast den igen i håret under bröllopsdagen. Men nu blev det så att jag faktiskt hade slöjan på mig större delen av dagen. När det blev dags för dans på kvällen tog jag bort den som först. Så den satt som den skulle och hängde med bra hela långa dagen!

Med vind i slöjan!


6 kommentarer:

  1. Så underbart, fint och helläckert kort!! Stort grattis till er. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frida! Hur är det med dig? Längesedan nu! Kram!

      Radera
  2. Det är det verkligen!! Läget är fint, dåligt väder idag så då blir det pysseldag, syr inte så mycket virkar istället. Hoppas att allt är bra med dej med..? Har ju följt och sett att ni gift er, men bröllopsresan då, blir det någon? :) Kram Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med pysseldag! Det blir alldeles för sällan tid över till här. Älskar ju att pyssla! Jag är ju så "illa tvungen" att sy varje dag, eftersom jag gör det på jobbet. Blir ju lätt lite tröttsamt att sy när man kommer hem också, så det blir inte så ofta det heller. Bara när man "måste" :-).Har ju aldrig lärt mig virka, men de hade varit kul att kunna. men frågan är om jag skulle ha tålamod till sånt pyssel :-) Men du e ju duktig på de! Nja, sparpengarna tog ju lite slut av själva bröllopet, så därför bokades aldrig någon bröllopsresa. Men vi önskade oss det i bröllopspresent, så nu kan vi komma iväg tack vare fina vänner och familj. Vi har bara inte bestämt oss riktigt för var vi vill åka och när! Men det skall minsann bli av! Något att se fram emot! Kram L

      Radera
  3. Jag inser att det var länge sedan detta inlägg skrevs, men jag tycker att slöjan (och klänningen!) ser helt fantastisk ut! Funderar på ungefär vilken form du klippte slöjan i upp till? Droppformad? Oval? Konisk? Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej! Tusen tack för dina fina ord! Jag blir alldeles rörd. Kul att du gillar! Slöjan klippte jag som en droppe. Den är dock lite rynkad upptill i den genomskinliga kammen. Så längst upp är den "rak" kanske 10-20 cm (minns inte riktigt) som sedan rynkades ihop så att det passade kammen. Hoppas du förstår, svårt att förklara! �� Kram L

    SvaraRadera