20 oktober 2013

del 6. att binda en brudbukett.

Det färdiga resultatet av mitt bukettbindande. Fotograf: Malin Vinblad  

Ja, varför lämna bort något när man kan göra det själv? Inför vårt bröllop var det lite av min "grej". Det har visat sig vara både bra och dåligt. Dåligt, ja kan bero på att jag är på tok för mycket tidsoptimist och aldrig kan påbörja saker i tid. Jag behöver lite press. Alltså, jag tog på mig kanske lite, lite för mycket... Bra, för allt blev bra i slutändan och jag hade himla roligt när jag gjorde dem. Det var kul att få testa på alla nya saker, göra saker som man aldrig annars gör. Hur ofta syr man en brudklänning? Eller binder en brudbukett? 

Det är just detta som detta inlägg handlar om. Att binda brudbukett. Tidigt bestämde jag att jag skulle binda min egen brudbukett. För hur svårt kunde det va? Jag hann ångra mig ett par gånger, men lyckades ändå stå på mig. Kanske lite tack vare att jag tidigt beställt massor med blomfrön från Rara växter som planterades i flera pallkragar i trädgården under våren. Tanken var att dessa blommor kanske skulle ingå i brudbuketten, eller vara till dekoration till dukning etc. När jag väl bestämt mig för hur min brudbukett skulle se ut (vilket tog lång tid) så ingick några av de egenodlade blommorna i brudbuketten. Detta gjorde det ju onödigt och svårt att beställa en brudbukett. Det gjorde mig tvungen att göra den själv.

Jag ville ha en brudbukett som inte var allt för "städad". Färgerna rosa, vitt och grönt skulle återkomma både lite här och där under bröllopet, lika så i alla blommor. Därför blev det min färgpalett till min brudbukett. Buketten skulle kännas lite "vild" och lite som man bara "slängt ihop" något av blommor från trädgården. Kanske var det därför jag kände att jag vågade ta mig an uppgiften att göra den själv, för lite "ihopslängd" är ju just vad den blev. 

Några veckor innan bröllopet begav jag mig till blomsteraffären med min "bibel" och visade upp en bild på en bukett som jag fastnat för. Jag frågade vilka blommor den innehöll. Tjejen förklarade livligt vilka blommor hon kunde se på bilden. Men en hel del blommor kunde man såklart inte få tag på såhär års. Jag bad om tips på vad man skulle kunna ersätta dessa med. Hon skrev en liten lapp med olika alternativ och namn på blommorna, så att jag enkelt skulle kunna ringa och beställa lite senare. Väl hemma igen fick jag ta mig en riktig funderare och beslöt mig för att inte beställa då många olika sorter. Trädgården bjöd ju på massa olika alternativ! Två veckor innan bröllopet beställde jag de blommor som skulle beställas. Fyra olika sorters blommor beställdes, Hortensia, kvistros, gammelrosa rosor och Astilbe. Tidigt på morgonen dagen innan bröllopet åkte jag för att hämta de beställda blommorna.

Lite panik hade jag innan det blev dags att binda, det skall jag erkänna. För att sätta ihop blommor till fina buketter, tja, det har jag inte övat på överdrivet mycket. Definitivt inte en brudbukett. Dessutom kan man ju inte få göra ett "prov" innan, det skulle ju bli galet dyrt! Men sen har mitt måtto inför hela bröllopskarusellen varit lite, "det får bli som det blir, håll det enkelt!" Jag har inte velat jaga upp mig för att brudbuketten inte blev som jag ville, för vad spelar det egentligen för roll? Huvudsaken är ju trots allt att vi får varandra.

Jag googlade runt på olika sidor, kollade på någon video om hur man binder en brudbukett. En hel del bra tips lyckades jag hitta. Och även lite tips på hur och när blommorna/buketten skall göras och förvaras innan. Men inte nog med att jag hade bestämt mig för att binda min brudbukett, utan jag hade även bestämt mig för att göra tärnornas buketter och brudgummens/marsalkernas corsager. Men dessa skulle hållas riktigt enkla. 

Corsagenålar, pärlnålar till min brudbukett och grön floratejp lyckades jag beställa från http://www.wedshop.se. Allt skulle göras dagen före bröllopet (!) (För, dagen före var ju inte redan rätt så uppbokad...) Sagt och gjort, sent på kvällen dagen innan bröllopet kom jag igång. Det var blommor över hela vardagsrumsgolvet. På handdukar och i hinkar. Men det flöt på bra. Lite kluven tillslut över om min brudbukett faktiskt blev fin eller ful gav jag upp. Bar ut alla buketter i garaget under natten, där är det i alla fall lite svalare. Jag fick sova på saken och hoppas att jag kunde få tid till att fixa till den om jag då tyckte den var ful. Men då det var dags så tyckte jag ändå att den dög, så den behövdes inte fixas till (puh!) Endast tärnornas buketter hade fått sidenband runt sig kvällen innan. Så på bröllopsdagen fick jag (lite hastigt, tiden räckte inte riktigt till..) binda floratejp runt killarnas corsager och binda sidenband med bomullsspets över på min brudbukett. De fästes med 6 stora pärlnålar.

I min brudbukett hittar man

 Vit hortensia
Champangefärgad kvistros "Jana"
Gammelrosa rosor "Keano"
Rosa Astilbe
Vit luktärt
Kärleksört, två olika sorter
Snöbär
Spetsblomster, vit
Vit prärieklocka
Plättar i luften

Tärnornas buketter bestod av 3-4 stora spetsblomster blommor och en liten kvist snöbär.
Marsalkernas corsager innehöll två små spetsblomster och dess spretiga små blad.
Brudgummens corsage hade en champangefärgad kvistros med knopp samt spetsblomsterns spretiga små blad.

Nu hänger min brudbukett på linneskåpet i hallen, betydligt mycket mindre än vad jag minns den. Även om den inte länge är riktigt vad den brukade vara så känns det härligt att kunna gå förbi den varje dag och minnas. Kanske slutar det hela med att varje rum här hemma har en liten påminnelse av "dagen", bara för att riktigt få minnas och återuppleva så mycket som möjligt av vår underbara dag. Vem vet.

Tillsammans med mina tärnor som har sina enkla buketter innehållande vita spetsblomster och snöbär. Fotograf: Malin Vinblad 

Inspirationsbuketten
In

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken otroligt vacker bröllopsbukett du har gjort, även tärnornas handbuketter är ju otroligt fina i sin enkelhet.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Eva! Vad härligt att du gillade dem! :-)

      Radera