2 november 2014

från kartong till ask.



För ett tag sedan fick jag för mig att vi verkligen borde införskaffa oss en ask där de fula tv-kontrollerna som ligger och dräller på vardagsrumsbordet skulle kunna rymmas. Jag letade febrilt på nätet men lyckades aldrig hitta någon som både passade storleksmässigt och var sådär lagom snygg. Då fick jag idéen om att klä om en kartong med tyg. Jag rotade runt bland mina sparade kartonger på loftet och hittade en alldeles perfekt! Den är inte särskilt hög och den rymmer precis våra tre tv-kontroller både på längden och bredden.

På Pinterest hittade jag tips på hur man klär om en kartong med tyg. Snabbt och enkelt. Men jag är även en sucker för vackra insidor, när det gäller det mesta. Därför valde jag att med tapetklister klistra fast ett fint prickigt slikespapper inuti kartongen. Sedan gav jag mig in på att klä kartongen med tyg. Som pricken över i.et limmade jag fast ett lädersnöre och fäste en träknapp på kartongens ena kortsida.

Det lite tråkiga med en ask av tyg är att den så lätt blir smutsig. Allra helst om meningen är att asken som skall öppnas och stängas kanske flera gånger om dagen som våran. Nu har vi haft vår omklädda ask någon månad och den börjar bli lite småskitig faktiskt. Kanske skulle jag ha använt mig av något form av överlack, så att smutsen inte fäste. Eller så borde jag klätt om den i ett mörkare tyg (så att smutsen inte syns..) Men jag får se vad som händer med asken framöver, kanske blir det snart en ny omklädnad! Kanske i något fint papper denna gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar